Thursday 8 September 2011

Pilihan Orang Nombor 1 dalam Hiburan


Dato’ Siti Nurhaliza binti Tarudin telah mula sebagai artis rakaman pada tahun 1996, iaitu setahun selepas beliau memenangi Juara Bintang HMI anjuran RTM pada tahun 1995. Beliau muncul dengan album pertama, Siti Nurhaliza, dibawah Suria Records semasa masih menduduki SPM.
Dari seorang pelajar sekolah yang memasuki pertandingan nyanyian, beliau diasuh dan dipimpin oleh komposer Adnan Abu Hassan, bukan sekadar menjadi ’recording artist’, tetapi seorang yang dinobatkan  Penyanyi Nombor 1 Negara untuk sekian lama.
Populariti Siti seterusnya bukanlah diraih dengan mudah, tetapi dalam beliau berusaha memenangi pelbagai pertandingan dalam dan luar Negara, beliau juga cekal menangani pelbagai gossip dan tohmahan yang bukan calang-calang orang sanggup melaluinya dan masih keluar sebagai penyanyi yang paling popular.
Setelah Berjaya mengadakan konsert solo di Royal Albert Hall, London dalam bulan April 2005, Siti kini mempunyai pertunjukan sendiri dalam TV— iaitu SITI.
Siti menganggap sekiranya seseorang yang mempunyai bakat dan keinginan untuk berjaya dalam industry nyanyian atau hiburan, dia mestilah menganggap bakat dan kebolehannya, termasuk nanyian, lakonan, pengacaraan dan sebagainya, 
sebagai produk yang mesti diperbaiki selalu untuk kekal digemari ramai dan seterusnya albumnya mencatat jualan yang tinggi.
Disamping itu penampilan diri hendaklah sentiasa disukai orang ramai, dan tidak ada kontroversi atau cerita-cerita yang negatif.
Disebab itu, sebagai seorang penyanyi, Datuk Siti terpaksa melabur juga, seperti mengambil kelas-kelas nanyian, tarian, ’showmanship’, pertuturan dan penampilan diri yang termasuk apa yang dia pakai dan tempat-tempat yang dia pergi semuanya menjadi perhatian peminatnya.
Disebabkan keperluan itu maka beliau sentiasa peka dengan perkembangan dunia fesyen dan penjagaan rupa dan badan. Ini juga memerlukan kos pelaburan yang agak tinggi.
Seorang penyanyi atau penghibur yang berjaya mesti juga sentiasa menjaga keadaan kewangannya seperti satu perniagaan. Sesuatu jemputan yang diambil mesti ada lebih atau untungnya, jika tidak pasti perjalanan bisnesnya tidak akan lancar malah akan bermasalah. Sekali masalah kewangan ini dibiar terjadi, maka masalah tersebut akan terus mengaitkan persembahan seterusnya.
Sebagai seorang penghibur, tidak ada institusi perbankan yang sanggup memberi pinjaman dengan mudah. Namun, Datuk Siti telah berusaha mendapatkan kemudahan kewangan untuk syarikat produksinya dengan mengemukakan cagaran. Oleh itu, kemudahan pinjaman tersebut beliau guna dengan amat berhati-hati untuk menentukan ianya dapat menjana pendapatan seperti dirancang dan seterusnya pinjaman tersebut dibayar balik.
Sebagai seorang selebriti juga beliau harus menjaga nama baiknya agar tidak menghadapi masalah dengan pihak bank sehingga menjejas namanya dalam pasaran. Inilah sebabnya beliau tidak pernah mengguna dana dari bank untuk belanja persendirian, melainkan untuk bisnesnya dan yang sudah pasti akan memberi pulangan yang setimpal.
Semua pembelian harta persendirian juga dibeli dengan keuntungan dari bisnes atau duit yang dikumpul dari bayaran ‘show’nya atau penajaan.
Disiplin ini mestilah diikuti oleh mereka yang ingin melangkah jauh dalam ’entertainment business’ ini, agar peluang untuk memanfaatkan bakat yang ada tidak tersangkut ditengah jalan atau tidak kesampaian langsung.

No comments:

Post a Comment