Thursday 8 September 2011

Pilihan Orang Nombor 1 Dalam Sukan Skuasy

Datuk Nicol Ann David ialah seorang pemain skuasy profesional wanita kelahiran Malaysia yang menjadi wanita Asia pertama yang menduduki tangga no.1 dunia dalam sukan skuasy wanita. Beliau pernah memenangi gelaran Terbuka British pada tahun 2005, 2006 dan 2008, dan juga gelaran Terbuka Dunia pada tahun 2005, 2006, 2008, 2009 dan 2010.
Dilahirkan di Pulau Pinang, Nicol merupakan anak kepada Ann Marie David, seorang guru sekolah berketurunan Cina dan Desmond David, seorang jurutera berketurunan India yang pernah menjadi olahragawan dan pemain bola sepak negeri. Sewaktu muda, Nicol paling cemerlang dalam mata pelajaran Matematik di sekolah; beliau pernah bercita-cita menjadi jurutera. Nicol mendapat tujuh A dalam Penilaian Menengah Rendah dan tujuh A lagi dalam Sijil Pelajaran Malaysia, sewaktu menelaah di Sekolah Menengah Kebangsaan Convent Green Lane di Green Lane, Pulau Pinang.
Nicol David mula bermain skuasy sewaktu berusia lima tahun, kemudian menerima bimbingan jurulatih sejak usia lapan tahun. Ketika berlatih di Pusat Skuasy Bukit Dumbar, bakat Nicol ditemui oleh Ee Phoeh Hoon, yang kemudiannya memujuk pemudi ini supaya mewakili negeri asalnya, Pulau Pinang, bersama adik-beradiknya. Kerjaya skuasy Nicol bermula pada tahun 1992, apabila beliau menggondol pingat perak dalam kategori Bawah-14 Kejohanan Junior Negeri Pulau Pinang. Juga pada tahun 1992, beliau mendapat kemenangan sulungnya di peringkat kebangsaan di Kejohanan Antara Negeri Junior Kebangsaan Milo-Dunlop Sport, di mana beliau mendapat pingat perak dalam kategori Bawah-16.


Datuk Nicol menganggap dirinya membina kerjaya dalam sukan skuasy kerana berbeza dengan seorang artis, mereka punyai beberapa bakat yang boleh diambil kira sebagai produk. Manakala beliau hanya tertumpu kepada sukan skuasy  dan hala tuju seorang ahli sukan ialah mencapai kemenangan ditahap yang lebih tinggi dan ke peringkat dunia.
Oleh itu beliau sentiasa berusaha untuk mempertinggikan prestasi permainan beliau dengan maju menghadapi lawan yang lebih kuat, dan sentiasa berusaha untuk kekal ditahap paling atas.
Sebagai seorang ahli sukan yang berjaya, beliau juga menjaga penampilan diri dan menjauhi kontroversi atau isu-isu negatif, kerana seperti seorang selebriti hiburan, penajaan adalah sumber kewangan yang amat besar dan menguntungkan.
Syarikat tidak akan mengambil selebriti yang mempunyai penampilan yang tidak menarik atau sering menimbulkan kontroversi hingga tidak disukai peminat.
Kos pelaburan sebagai ahli sukan yang berjaya juga agak tinggi, iaitu merangkumi kos menjaga kesihatan tubuh badan dan prestasinya, selain dari kos berkaitan latihan, jurulatih dan peralatan yang digunakan. Untuk mendapatkan penajaan, dan dipilih sebagai duta produk, penampilan dan penjagaan diri juga sering perlukan pembaharuan .   

No comments:

Post a Comment